Pelawat

Saturday, September 13, 2014

SHINTO


PENGENALAN

SHINTO

Agama Shinto terkenal sekitar 2,500 - 3000 tahun yang lalu di Jepun. Shinto, yang bermaksud "jalan tuhan", merupakan agama asal Jepun dan diamalkan oleh sekitar 93% dari penduduk. Agama ini percaya pada banyak Tuhan, menyembah matahari sebagai Tuhan tertinggi dan percaya bahawa kaisar Jepang adalah keturunan langsung dari Dewa Matahari atau Amaterasu Omikami “ .

Agama Shinto memiliki sifat yang cukup unik. Kepercayaan ini juga memiliki aspek animisme iaitu keyakinan bahawa roh berada dalam pelbagai alam. Oleh itu, Shinto mengajar manusia untuk menjalani kehidupan yang harmoni dan aman.Tidak seperti agama lain, Shinto tidak memiliki kitab suci, tidak ada doa-doa dicatatkan, serta tidak memiliki ritual formal wajib. Jika terdapat ritual, hal tersebut biasanya hanya ditujukan bagi suatu kuil, keluarga atau dewa tertentu.

Shinto telah hidup berdampingan dengan agama Buddha selama berabad-abad di Jepun, sehingga banyak dewa tradisional Shinto turut diserap dalam keyakinan Buddha. Tidak ada persyaratan bahawa seorang pengikut Shinto harus mengingkari semua keyakinan lain. Hal ini menjelaskan bagaimana Shinto boleh hidup berdampingan dengan Buddha secara aman damai. Sebagai informasi, kata kamikaze seperti angina dari dewa dimana kami atau kekuatan spiritual diharapkan menjaga Jepun agar tetap aman dari penjajah asing kerana Pratik Shinto bersifat lokal, ajaran ini tetap dipraktikkan oleh kebanyakan orang Jepun.

PERKEMBANGAAN AWAL AGAMA SHINTO

Shintoisme (agama Shinto) pada mulanya adalah merupakan perpaduan antara jiwa (animisme) dengan pemujaan terhadap gejala-gejala alam. Shintoisme dipandang oleh bangsa Jepang sebagai suatu agama tradisional warisan nenek moyang yang telah berabad-abad hidup di Jepang ,Nama Shinto muncul setelah masuknya agama Buddha ke Jepun.

Antara dewa agama Shinto

PERKEMBANGAN AGAMA SHINTO

Sebelum terbentuknya negara Jepang sudah ada ritual keagamaan dan festival yang berkaitan dengan kekuatan gaib di luar manusia. Tujuan diadakan kegiatan ini adalah untuk mensucikan diri agar terhindar dari bencana dan malapetaka dan untuk pemujaan kepada para dewa sebagai ungkapan rasa terima kasih. Sejarah Perkembangan agama Shinto di Jepang boleh diketegorikan kepada beberapa tahap .

a.    Masa perkembangan dan pengaruh yang mutlak sepenuhnya di Jepang iaitu pada tahun 660 SM sampai tahun 552 M dalam masa 12 abad lamanya.
b.    Masa agama Budha dan konghucu dan ajaran Tao masuk ke Jepang iaitu tahun 552 M sampai tahun 800 M yang dalam masa dua setengah abad itu agama Shinto memperolah saingan yang sangat berat, pada than 645 M kaisar Kotoku merestui agama Budha pada tahun 671 M sang kaisar membelakangi dunia dan mengenakan pakaian rahib.
c.    Masa singkronisasi agama Shinto dengan tiga ajaran lainnya yaitu dari tahun 800 M sampai 1700 M yang dalam sembilan abad itu lahir Ryobu Shinto (Shinto paduan) .

KITAB-KITAB AGAMA SHINTO

·        Kojiki – yang bermakna : catatan peristiwa purbakala. Disusun pada tahun 712 masehi, sesudah kekaisaran jepang berkedudukan di nara, yang ibukota nara itu di bangun pada tahun 710 masehi menuruti model ibukota changan di tiongkok.
·        Nihonji –  yang bermakna : riwayat jepang. Di susun pada tahun 720 masehi oleh penulis yang sama degan di Bantu oelh seorang pangeran di istana.
·        Yeghisiki –  yang bermakna : berbagai lembaga pada masa yengi, kitab ini disusun pada abad kesepuluh masehi terdiri atas 50 bab. Sepuluh bab yang pertama berisikan ulasan kisah kisah yang bersifat kultus, disusuli dengan peristiwa selanjutnya sampai abad kesepuluh masehi, tetapi inti isinya adalah 25 norito yakni do’a do’a pujaan yang sangat panjang pada berbagai upacara keagamaan.
·        Manyosiu –  yang bermakan : himpunan sepuluh ribu daun, berisikan bunga rampai, yang terdiri atas 4496 buah sajak, disusun antara abad kelima dengan abad kedelapan masehi.



Catatan Sejarah Shinto.


Tiada teks suci teras dalam Shinto , kerana Alkitab di dalam agama Kristian atau al-Quran adalah di dalam Islam. Sebaliknya terdapat buku-buku tradisi dan sejarah yang memberikan cerita dan latar belakang kepada banyak kepercayaan Shinto .
Yang Kojiki ( Rekod Perkara Kuno) Asas kepada sejarah Shinto bertulis.
Yang Shoku Nihongi dan Nihon Shoki yang ( Berterusan Chronicles of Japan)
Yang Rikkokushi ( Enam Nasional Sejarah ) yang merangkumi Shoku Nihongi dan Nihon Shoki
Yang Jinnō Shōtōki ( kajian Shinto dan politik Jepun dan sejarah ) yang ditulis pada abad ke-14

Sejarah Shinto

Shinto telah menjadi sebahagian besar daripada kehidupan Jepun dan budaya sepanjang sejarah negara, tetapi bagi sebahagian besar sejarah bahawa Shinto telah berkongsi peranan rohani, budaya, dan politik dengan agama Buddha dan Konfusianisme .

Salah satu klasifikasi standard sejarah Shinto mengurangkan kepada empat tempoh utama:

Traditional Japanese stepped temple roofs ornamented with gold, with mossy stone lanterns on the gravel-covered path below
Tosho Gu Shrine, Nikko
Sebelum kedatangan agama Buddha di Jepun
4.        
5.  Jepun tradisional melangkah bumbung kuil dihiasi dengan emas, dengan lampu batu berlumut di jalan batu - dilindungi di bawah Tosho Gu kuil , Nikko
6.  Dalam tempoh ini tidak ada agama Shinto formal, tetapi ramai kultus-kultus tempatan yang pada masa kini dikumpulkan di bawah nama Shinto itu.
7.        
8.  Seperti ramai orang prasejarah, penduduk pertama di Jepun adalah mungkin animis ; menumpukan kepada roh-roh alam. Dalam kes ini mereka adalah Kami yang terdapat dalam tumbuhan dan haiwan , gunung dan laut , ribut dan gempa bumi , pasir dan semua fenomena semula jadi yang besar.
9.        
10 Upacara-upacara maju dan cerita-cerita yang membolehkan mereka untuk memahami alam semesta mereka, dengan mewujudkan dunia yang rohani dan budaya yang memberi mereka akar sejarah awal Jepun, dan satu cara seolah-olah untuk mengawal kehidupan mereka, dalam apa yang sebaliknya akan menjadi takut dan membingungkan landskap.
11     
12  Pemujaan lain yang dikumpulkan bersama ke dalam Shinto mungkin tiba di Jepun dari Korea dengan suku-suku yang menyerang Korea Jepun di zaman akhir prasejarah.
13   
1   Ini agama telah sangat setempat, dan tidak dianjurkan ke dalam iman tunggal. Nor telah mereka dilihat sebagai agama yang tunggal; alam bumi dan alam ghaib telah bersepadu rapat dalam dunia pandangan - Jepun awal bahawa perkara-perkara yang orang anggap sebagai moden iman yang dilihat pada masa-masa sebagai hanya satu lagi sebahagian daripada alam semula jadi , walaupun sebahagian daripada kuasa besar.

Shinto dan Buddha bersama-sama.

Group of seven smiling gods painted in various styles
Tujuh Dewa Bertuah, digambarkan di sini dengan Hokusai (1760-1849), adalah sekumpulan campuran, berkongsi dengan pengaruh agama Buddha dan Hindu di kalangan tradisi lain.

Dari abad ke-6 CE kepercayaan yang kini dikenali sebagai Shinto telah banyak diubah dengan penambahan bahan-bahan lain. 

Shintoisms adalah satu-satunya agama di Jepun sehingga ketibaan Buddha pada abad ke-6 CE. Sejak itu Shinto kepercayaan dan tradisi mengambil unsur-unsur Buddha, dan kemudian, orang-orang Confucian. Beberapa tempat-tempat suci Shinto menjadi kuil Buddha, wujud dalam kuil-kuil Buddha, atau mempunyai imam Buddha bertanggungjawab. Kuil-kuil Buddha telah dibina, dan idea Buddha telah diteroka. 

Golongan bangsawan yang memerintah melihat kelebihan dalam memanfaatkan Shinto, Konfusianisme dan Buddha bersama-sama untuk membimbing orang-orang Jepun. Pada tempoh yang sama, kerajaan telah mengambil peranan dalam agama dengan penubuhan 'Jabatan Hal Ehwal daripada dewa-dewa'. 

Shinto mempunyai kelemahan berbanding agama Buddha dan Konfusianisme dalam kekurangan doktrin intelek yang kompleks. Ini bermakna bahawa pembangunan teologi Jepun dan falsafah tidak dapat tidak menarik pada kekayaan intelektual perbandingan agama Buddha dan Konfusianisme. 

Kumpulan tujuh tuhan-tuhan tersenyum dicat dalam pelbagai gaya Tujuh Dewa Bertuah, digambarkan di sini dengan Hokusai (1760-1849), adalah sekumpulan campuran, berkongsi dengan pengaruh agama Buddha dan Hindu di kalangan tradisi lain. © 
Agama Buddha mula berkembang dengan ketara, dan diberi peranan dalam menyokong pengaruh yang semakin meningkat daripada kerajaan pusat. 

Idea ini telah dikemukakan bahawa manusia harus mengikuti kehendak tuhan-tuhan dalam kehidupan politik. Peraturan negeri ini telah dirujuk sebagai matsurigoto, perkataan yang sangat dekat dengan bahawa bagi upacara agama - Matsuri - yang digunakan untuk merujuk kepada kedua-dua kerajaan dan ibadat. 

Maharaja dan mahkamah mempunyai kewajipan agama yang sangat jelas, upacara yang perlu dilakukan dengan teliti untuk memastikan bahawa kami pada dijaga Jepun dan rakyatnya. Upacara-upacara (yang tidak lama lagi dimasukkan sebagai banyak unsur Buddha dan Konfusianisme seperti yang mereka lakukan Shinto) menjadi sebahagian daripada kalendar pentadbiran kerajaan Jepun. Ini mahkamah kalendar liturgi terus memainkan peranan penting dalam kerajaan Jepun sehingga hampir hari ini. 

Masa terus berlalu, Jepun menjadi lebih dan lebih biasa dengan termasuk kedua-dua Leaflet dan idea Buddha dalam kehidupan rohani mereka. Ahli-ahli falsafah mengemukakan idea bahawa kami pada itu ialah "transformasi Buddha dimanifestasikan di Jepun untuk menyelamatkan semua makhluk yg dpt melihat". 

Semasa abad ke-7 dan ke-8 status rohani maharaja sebagai keturunan Matahari Dewi Amaterasu menjadi doktrin rasmi, dan telah disokong kuat oleh ritual dan penubuhan tempat-tempat suci Ise sebagai tempat keramat keluarga empayar ilahi. 

Sejak beberapa abad seterusnya pengaruh Buddha dalam kerajaan meningkat semakin kuat, walaupun urusan DÕkyÕ di pertengahan abad ke-8. Antara abad ke-11 dan ke-15 kerajaan Jepun adalah di tangan tiga blok saling bergantung kuasa: mahkamah, bangsawan, dan pertubuhan agama, walaupun terdapat perdebatan sama ada kumpulan-kumpulan agama yang pernah dapat mewujudkan barisan bersatu, atau sama ada mereka pernah mempunyai otot politik sebanyak dua lagi blok. Abad ke-16 merupakan masa konflik di Jepun, tetapi pertubuhan agama terus memainkan peranan dalam pentadbiran pelbagai wilayah di negara ini. 

Agama menjadi sesuatu kentang panas apabila mubaligh tiba di Jepun dalam tempoh ini dan mula menukar orang dari Shinto dan Buddha. Agama Kristian dilihat sebagai satu ancaman politik dan kejam dihapuskan. Abad ke-17 dikuasai oleh agama Buddha - tetapi agama Buddha sangat sarat dengan Shinto - sebahagiannya kerana langkah anti-Kristian memaksa setiap orang Jepun untuk mendaftar di sebuah kuil Buddha dan membayar untuk hak istimewa menjadi seorang Buddha. 

Jepun Buddha Kuil ini Daibutsuden, Dewan Besar Buddha di Kuil Todai-ji di Nara. (Dewan menempatkan Daibutsu atau Great Buddha, arca terbesar pelakon gangsa di dunia.) 
Agama sivik Jepun masih termasuk sangat banyak unsur Confucianisme dalam pemikiran politik dan pentadbiran, manakala agama popular Jepun adalah gabungan pragmatik upacara Shinto dan mitos dengan dos besar agama Buddha. Kuil-kuil Buddha datang di bawah kawalan kerajaan, dan melatih imam dan pengurusan kuil dan hierarki itu berkesan nyatakan diselia. 

Japanese Buddhist temple
Yang Daibutsuden, Dewan Besar Buddha di Kuil Todai-ji di Nara. (Dewan menempatkan Daibutsu atau Great Buddha, arca terbesar pelakon gangsa di dunia.)
Pada dua abad sebelum tempoh Meiji ada gerakan ke arah bentuk yang lebih tulen daripada Shinto, dengan tumpuan khusus kepada orang-orang Jepun sebagai keturunan tuhan-tuhan yang unggul kepada kaum-kaum lain. 

Pengaruh agama Buddha dan lain-lain telah ditapis daripada institusi dan ritual. Ini tidak begitu banyak penyucian sesuatu yang pernah wujud, sebagai pembentukan iman yang bersatu dari sekumpulan banyak idea, kepercayaan dan ritual. 

Dalam tempoh ini Shinto diperolehi tradisi intelektual yang lebih kukuh berbanding sebelum ini mempunyai. 

Perubahan ini adalah evolusi, seperti yang telah perubahan sebelumnya dalam sifat agama Jepun.

Yang Meiji penafsiran semula Shinto pada abad ke-19.

Female and male figures, Izanami and Izanagi, poking a spear down from heaven into the empty ocean
Tempoh Meiji lukisan Izanagi dan Izanami mewujudkan Jepun, oleh Kobayashi Eitaku c.1885
Tokoh wanita dan lelaki, Izanami dan Izanagi, poking tombak turun dari langit ke dalam lautan kosong Meiji tempoh lukisan Izanagi dan Izanami mewujudkan Jepun, oleh Kobayashi Eitaku c.1885 © 
Pemulihan Meiji pada tahun 1868 membawa perubahan mendadak dalam iklim keagamaan Jepun. Tujuannya adalah untuk menyediakan asas yang suci dan rasional agama untuk Jepun baru dan etos negara, dan untuk menyokong sistem pentadbiran pusat. 

Shinto telah disusun semula, benar-benar dipisahkan daripada agama Buddha, dan dibawa di dalam struktur pentadbiran negeri. Amaterasu, yang sehingga itu tidak menjadi ketuhanan utama, telah dibawa ke pusat pentas dan digunakan untuk mengesahkan peranan Maharaja, bukan sahaja sebagai pemerintah, tetapi sebagai imam besar Shinto. 

Shinto menjadi agama rasmi negara Jepun, dan banyak tempat-tempat suci disokong oleh pembiayaan negeri. Walau bagaimanapun, bantuan kewangan ini tidak kekal lama, dan dengan tahun 1890-an kuil Shinto yang telah sekali lagi disokong oleh orang-orang yang menyembah mereka. 

Satu hasil daripada reformasi ini adalah bahawa ia tidak lagi boleh diterima untuk Leaflet untuk dikenal pasti dengan dewa-dewa Buddha, dan penyusunan semula besar tuhan Jepun makhluk-makhluk roh terpaksa mengambil tempat. 

Tempat-tempat suci telah dibersihkan setiap jejak imej Buddha, perkakas, dan ritual, dan dewa-dewa Buddha hilang status ketuhanan mereka. Imam Buddha telah dilucutkan status mereka, dan paderi Shinto baru sering dilantik ke tempat keramat dengan misi tersirat untuk menyucikan mereka. 

Sekali lagi, semangat ini bagi pemulihan dan pembersihan daripada Shinto tidak kekal, dan dalam beberapa tahun kuil telah berhati-hati memasukkan semula unsur-unsur dari agama Buddha atau tradisi puak. 

Maharaja Jimmu berdiri di atas sebuah bukit Meiji tempoh lukisan Jimmu, maharaja pertama, oleh Tsukioka Yoshitoshi c. 1876-1882 © 
Shinto telah bersemangat yang digalakkan oleh pemerintah ketenteraan Jepun, yang menegaskan bahawa maharaja merupakan makhluk ilahi, turun terus dari tuhan-tuhan yang telah melahirkan anak ke pulau-pulau Jepun. 

Shinto menjadi gam yang terikat rakyat Jepun bersama-sama dengan campuran kuat ketaatan kepada Kami, penyembahan leluhur, dan kesetiaan kepada kumpulan keluarga dan negara. 

Tempoh Shinto ini 'bukan agama'.

The Emperor Jimmu stands on a hill
Tempoh Meiji lukisan Jimmu, maharaja pertama, oleh Tsukioka Yoshitoshi c. 1876-1882

Ia adalah dalam tempoh ini bahawa Shinto telah diisytiharkan 'bukan agama'. Sejarah tradisional mengatakan (agak sinis) bahawa ini telah dilakukan untuk mengelakkan apa-apa percanggahan antara pengenaan Shinto oleh kerajaan Jepun dan jaminan perlembagaan Jepun kebebasan beragama. 

Sebenarnya ia adalah lebih halus daripada itu - Shinto dianggap sebagai tidak boleh dipisahkan daripada 'Way Imperial' dan tidak boleh dipisahkan dari kod etika dan sosial asas Jepun. Ini menjadikan Shinto begitu tinggi daripada agama-agama lain (yang, walaupun nilai yang sangat besar, yang dicipta oleh manusia) bahawa ia dikira sebagai bukan agama. 

Dalam kritikannya terhadap konsep popular Shinto, ahli sejarah Kuroda Toshio menjelaskan bahawa ia telah datang untuk dianggap sebagai "kehendak budaya atau tenaga rakyat Jepun, yang terkandung dalam konvensyen yang mendahului atau mengatasi agama".

Shinto Selepas Perang Dunia ke-2.

Shinto telah ditubuhkan pada tahun 1946, apabila Maharaja hilang status sebagai sebahagian daripada reformasi Berikat Jepun. Maharaja menulis: 

Hubungan antara kami dan orang-orang kami sentiasa berdiri di atas kepercayaan dan kasih sayang. Mereka tidak bergantung semata-mata legenda dan mitos. 
Mereka tidak didasarkan kepada konsep yang salah bahawa Maharaja adalah kudus, dan bahawa orang-orang Jepun adalah lebih untuk kaum lain dan ditakdirkan untuk memerintah dunia. 
daripada variasi baru Imperial, 1 Januari 1946 

Satu akademik telah menulis bahawa Angkatan pendudukan Amerika "sudah pasti ingin menghancurkan dan memusnahkan Shinto", dan sesungguhnya perintah yang dikeluarkan oleh pasukan pendudukan sangat memusuhi Shinto yang mereka seolah-olah telah dianggap sebagai sama ada kultus kerajaan, atau agama yang telah ditukar menjadi tentera dan ideologi nasionalis.

Red-and-white painted shrine building with traditional Japanese curved roof
Kuil
Perlembagaan selepas perang Jepun memisahkan agama dan negara dalam artikel 20: 

1) Kebebasan beragama adalah dijamin kepada semua. Tiada pertubuhan agama akan menerima apa-apa keistimewaan dari negeri ini, dan tidak menjalankan apa-apa kuasa politik. 
2) Tiada seorang pun boleh dipaksa untuk mengambil bahagian dalam apa-apa perbuatan keagamaan, perayaan, upacara atau amalan. 
3) Negeri dan organ hendaklah menahan diri daripada pendidikan agama atau mana-mana aktiviti keagamaan yang lain. 
Perlembagaan artikel 20

Walaupun kehilangan status rasmi Shinto masih kekal sebagai pemain yang sangat penting dalam kerohanian Jepun dan kehidupan seharian. Dan walaupun status bukan Maharaja, ritual besar agama dan mistik masih mengelilingi banyak upacara Imperial.

Kesimpulannya, Shinto adalah fenomena menarik. Tidak memiliki ajaran dan dogma apapun sehimgga sama sekali tidak memenuhi syarat untuk disebut agama. Shinto memiliki kuil atau tempat suci yang marupakan salah satu ciri khas dari pada agama. Hal ini jelas membingungkan bagi sebahagian orang khususnya orang asing yang cenderung mengaggap semua orang harus memiliki agama. Ditengah kebingungan tersebut maka dibuat penjelasan mudah yang mengatakan bahawa Shinto adalah agama terbesar di jepun. Bagi orang jepun sendiri Shinto jelas bukanlah agama jadi wajar kalau kita tidak akan pernah mendengar ada orang jepun yang mengaku beragama Shinto. Bahkan dalam kehidupan sehari hari dimasyarakat ,kata Shinto nyaris tidak pernah digunakan. Mereka hanya mengenali kata JINJA yang ertinya kuil sebagai tempat untuk berdoa. JINJA dianggap sebagai simbul kebebasan iaitu bebas dari simbol agama. Doktrin dan ajaran apapun kebebasan yang mungkin tidak akan didapati pada agama lain. Hal inilah yang mungkin menyebabkan agama seperti Islam atau Kristian relatif sulit berkembang di Negara tersebut.

SUMBER RUJUKAN

http://belajaragamadunia.wordpress.com/2013/05/19/agama-shinto/
http://hmikomlah.blogspot.com/2011/05/sejarah-ajaran-agama-shinto.html
http://www.bbc.co.uk/religion/religions/shinto/history/history_1.shtml#section_5
Sumber rujukan dari buku Pengajian Malaysia (m/s 513)




2 comments:

  1. guna smart chart untuk lebih menarik.
    good

    ReplyDelete
  2. Blog yang menarik, mengingatkan saya akan keindahan dan keteduhan suatu tempat sangatlah luar biasa hingga dapat diganggap setiap elemen alam ini adalah ilahi. Gunung, lautan dan sungai semuanya adalah roh ilahi atau dewa (‘kami’ dalam Bahasa Jepang), sebagaimana halnya matahari, bulan dan Bintang Utara.
    Saya mencoba menulis blog tentang hal ini, semoga anda juga suka http://stenote-berkata.blogspot.com/2020/07/wawancara-dengan-haruki.html

    ReplyDelete