Sunday, August 31, 2014

journal lawatan Muzium Negara

Selasa, 26 Ogos 2014,
Muzium Negara Malaysia,
Tatee Nafisah binti Roshan
17DHK14F1081
    
       Pada 26 Ogos 2014 bersamaan hari selasa kami telah pergi melawat ke Muzium Negara .kami telah berkumpul terlebih dahulu di jabatan pelancongan pada jam 6.30 pagi. Kami diberi taklimat terlebih dahulu oleh ketua program dan kira-kira jam 7.00 pagi kami menaiki bas dan diberi sarapan kemudian bertolak ke Muzium Negara .pada jam 10 pagi kami telah tiba di Muzium Negara dengan selamat .kami disambut oleh dua orang pegawai dari Muzium Negara iaitu Encik Badrol Hisyam bin Abdul Rahman dan Puan Fadhliatun binti Azmi.
       Selepas itu kami memulakan lawatan bersama dua pegawai tersebut. Lawatan kami bermula memasuki galeri A iaitu permulaan pra sejarah tamadun awal di Malaysia. Encik Badrol Hisyam telah memberi penerangan ringkas tentang sejarah-sejarah awal di Malaysia terlebih dahulu. Di galeri A terdapat alat batu Zaman Paleolitik (200,000 tahun dahulu) sehinggalah artifak peninggalan candi Hindu-Buddha di Lembah Bujang pada Zaman Proto Sejarah
       Di galeri B kami diberi penerangan tentang kerajan-kerajaan awal melayu. Galeri ini mempamerkan bukti-bukti sejarah perkembangan tamadun Melayu menerusi pembentukan kerajaan-kerajaan Melayu di seluruh Nusantara .kami dapat memahami dengan lebih mendalam tentang kerajaan-kerajaan awal yang telah wujud pada zaman dahulu. Di galeri C memaparkan sejarah negeri-negeri Melayu termasuk Sabah dan Sarawak ketika berada di bawah cengkaman kuasa asing bermula dari penjajahan Portugis pada tahun 1511 ke atas Melaka. Jajahan yang telah belaku haruslah kita mengambil iktibar oleh generasi kini. Kesan-kesan jajahan masih lagi  terdapat di Negara ini .
       Kami juga diterangkan mengenai pembentukkan malaysia ataupun Malaysia kini di galeri D. galeri ini menceritakan tentang semangat nasionalisme yang ditunjukkan oleh tanah melayu untuk mendapatkan kemerdekaan dan menyakinkan british yang tanah melayu juga boleh mentadbir sebuah Negara. Kemudian Negara telah diberi kemerdekaan oleh british pada 31 ogos 1957 .Perpaduan amat penting untuk memastikan Negara yang berdaulat.
          Setelah selesai melawat semua galeri di muzium Negara ,kami telah mendapat penerangan dengan lebih mendalam mengenai sejarah di malaysia. Lawatan kami diakhiri dengan pemberian cenderahati oleh ketua program dan sesi bergambar bersama pegawai Muzium Negara sebagai tanda-tanda kenangan oleh kami. Seterusnya kami berehat seketika dan makan tengah hari di cafeteria. Sesudah itu, kami meneruskan acara dengan melawat tempat-tempat yang ada di kawasan muzium Negara tersebut.
         Akhir sekali kami telah berrgambar di hadapan pintu gerbang muzium Negara untuk dijadikan bukti lawatan kami .kira-kira jam 2 petang kami menaiki bas dan bertolak pulang ke politeknik.



batu pedang megalith(replika) berpahat ‘Allah’ berasal dari pangkalan kempas,negeri Sembilan 









batu Sultan Mansur Shah 










     



Antara pakaian yang dihasilkan pada Zaman neolitik









 manusia perak(replika)


















Gambar bersama pegawai Muzium Negara 

1 comment: