Pelawat

Saturday, September 13, 2014

SHINTO


PENGENALAN

SHINTO

Agama Shinto terkenal sekitar 2,500 - 3000 tahun yang lalu di Jepun. Shinto, yang bermaksud "jalan tuhan", merupakan agama asal Jepun dan diamalkan oleh sekitar 93% dari penduduk. Agama ini percaya pada banyak Tuhan, menyembah matahari sebagai Tuhan tertinggi dan percaya bahawa kaisar Jepang adalah keturunan langsung dari Dewa Matahari atau Amaterasu Omikami “ .

Agama Shinto memiliki sifat yang cukup unik. Kepercayaan ini juga memiliki aspek animisme iaitu keyakinan bahawa roh berada dalam pelbagai alam. Oleh itu, Shinto mengajar manusia untuk menjalani kehidupan yang harmoni dan aman.Tidak seperti agama lain, Shinto tidak memiliki kitab suci, tidak ada doa-doa dicatatkan, serta tidak memiliki ritual formal wajib. Jika terdapat ritual, hal tersebut biasanya hanya ditujukan bagi suatu kuil, keluarga atau dewa tertentu.

Shinto telah hidup berdampingan dengan agama Buddha selama berabad-abad di Jepun, sehingga banyak dewa tradisional Shinto turut diserap dalam keyakinan Buddha. Tidak ada persyaratan bahawa seorang pengikut Shinto harus mengingkari semua keyakinan lain. Hal ini menjelaskan bagaimana Shinto boleh hidup berdampingan dengan Buddha secara aman damai. Sebagai informasi, kata kamikaze seperti angina dari dewa dimana kami atau kekuatan spiritual diharapkan menjaga Jepun agar tetap aman dari penjajah asing kerana Pratik Shinto bersifat lokal, ajaran ini tetap dipraktikkan oleh kebanyakan orang Jepun.

PERKEMBANGAAN AWAL AGAMA SHINTO

Shintoisme (agama Shinto) pada mulanya adalah merupakan perpaduan antara jiwa (animisme) dengan pemujaan terhadap gejala-gejala alam. Shintoisme dipandang oleh bangsa Jepang sebagai suatu agama tradisional warisan nenek moyang yang telah berabad-abad hidup di Jepang ,Nama Shinto muncul setelah masuknya agama Buddha ke Jepun.

Antara dewa agama Shinto

PERKEMBANGAN AGAMA SHINTO

Sebelum terbentuknya negara Jepang sudah ada ritual keagamaan dan festival yang berkaitan dengan kekuatan gaib di luar manusia. Tujuan diadakan kegiatan ini adalah untuk mensucikan diri agar terhindar dari bencana dan malapetaka dan untuk pemujaan kepada para dewa sebagai ungkapan rasa terima kasih. Sejarah Perkembangan agama Shinto di Jepang boleh diketegorikan kepada beberapa tahap .

a.    Masa perkembangan dan pengaruh yang mutlak sepenuhnya di Jepang iaitu pada tahun 660 SM sampai tahun 552 M dalam masa 12 abad lamanya.
b.    Masa agama Budha dan konghucu dan ajaran Tao masuk ke Jepang iaitu tahun 552 M sampai tahun 800 M yang dalam masa dua setengah abad itu agama Shinto memperolah saingan yang sangat berat, pada than 645 M kaisar Kotoku merestui agama Budha pada tahun 671 M sang kaisar membelakangi dunia dan mengenakan pakaian rahib.
c.    Masa singkronisasi agama Shinto dengan tiga ajaran lainnya yaitu dari tahun 800 M sampai 1700 M yang dalam sembilan abad itu lahir Ryobu Shinto (Shinto paduan) .

KITAB-KITAB AGAMA SHINTO

·        Kojiki – yang bermakna : catatan peristiwa purbakala. Disusun pada tahun 712 masehi, sesudah kekaisaran jepang berkedudukan di nara, yang ibukota nara itu di bangun pada tahun 710 masehi menuruti model ibukota changan di tiongkok.
·        Nihonji –  yang bermakna : riwayat jepang. Di susun pada tahun 720 masehi oleh penulis yang sama degan di Bantu oelh seorang pangeran di istana.
·        Yeghisiki –  yang bermakna : berbagai lembaga pada masa yengi, kitab ini disusun pada abad kesepuluh masehi terdiri atas 50 bab. Sepuluh bab yang pertama berisikan ulasan kisah kisah yang bersifat kultus, disusuli dengan peristiwa selanjutnya sampai abad kesepuluh masehi, tetapi inti isinya adalah 25 norito yakni do’a do’a pujaan yang sangat panjang pada berbagai upacara keagamaan.
·        Manyosiu –  yang bermakan : himpunan sepuluh ribu daun, berisikan bunga rampai, yang terdiri atas 4496 buah sajak, disusun antara abad kelima dengan abad kedelapan masehi.



Catatan Sejarah Shinto.


Tiada teks suci teras dalam Shinto , kerana Alkitab di dalam agama Kristian atau al-Quran adalah di dalam Islam. Sebaliknya terdapat buku-buku tradisi dan sejarah yang memberikan cerita dan latar belakang kepada banyak kepercayaan Shinto .
Yang Kojiki ( Rekod Perkara Kuno) Asas kepada sejarah Shinto bertulis.
Yang Shoku Nihongi dan Nihon Shoki yang ( Berterusan Chronicles of Japan)
Yang Rikkokushi ( Enam Nasional Sejarah ) yang merangkumi Shoku Nihongi dan Nihon Shoki
Yang Jinnō Shōtōki ( kajian Shinto dan politik Jepun dan sejarah ) yang ditulis pada abad ke-14

Sejarah Shinto

Shinto telah menjadi sebahagian besar daripada kehidupan Jepun dan budaya sepanjang sejarah negara, tetapi bagi sebahagian besar sejarah bahawa Shinto telah berkongsi peranan rohani, budaya, dan politik dengan agama Buddha dan Konfusianisme .

Salah satu klasifikasi standard sejarah Shinto mengurangkan kepada empat tempoh utama:

Traditional Japanese stepped temple roofs ornamented with gold, with mossy stone lanterns on the gravel-covered path below
Tosho Gu Shrine, Nikko
Sebelum kedatangan agama Buddha di Jepun
4.        
5.  Jepun tradisional melangkah bumbung kuil dihiasi dengan emas, dengan lampu batu berlumut di jalan batu - dilindungi di bawah Tosho Gu kuil , Nikko
6.  Dalam tempoh ini tidak ada agama Shinto formal, tetapi ramai kultus-kultus tempatan yang pada masa kini dikumpulkan di bawah nama Shinto itu.
7.        
8.  Seperti ramai orang prasejarah, penduduk pertama di Jepun adalah mungkin animis ; menumpukan kepada roh-roh alam. Dalam kes ini mereka adalah Kami yang terdapat dalam tumbuhan dan haiwan , gunung dan laut , ribut dan gempa bumi , pasir dan semua fenomena semula jadi yang besar.
9.        
10 Upacara-upacara maju dan cerita-cerita yang membolehkan mereka untuk memahami alam semesta mereka, dengan mewujudkan dunia yang rohani dan budaya yang memberi mereka akar sejarah awal Jepun, dan satu cara seolah-olah untuk mengawal kehidupan mereka, dalam apa yang sebaliknya akan menjadi takut dan membingungkan landskap.
11     
12  Pemujaan lain yang dikumpulkan bersama ke dalam Shinto mungkin tiba di Jepun dari Korea dengan suku-suku yang menyerang Korea Jepun di zaman akhir prasejarah.
13   
1   Ini agama telah sangat setempat, dan tidak dianjurkan ke dalam iman tunggal. Nor telah mereka dilihat sebagai agama yang tunggal; alam bumi dan alam ghaib telah bersepadu rapat dalam dunia pandangan - Jepun awal bahawa perkara-perkara yang orang anggap sebagai moden iman yang dilihat pada masa-masa sebagai hanya satu lagi sebahagian daripada alam semula jadi , walaupun sebahagian daripada kuasa besar.

Shinto dan Buddha bersama-sama.

Group of seven smiling gods painted in various styles
Tujuh Dewa Bertuah, digambarkan di sini dengan Hokusai (1760-1849), adalah sekumpulan campuran, berkongsi dengan pengaruh agama Buddha dan Hindu di kalangan tradisi lain.

Dari abad ke-6 CE kepercayaan yang kini dikenali sebagai Shinto telah banyak diubah dengan penambahan bahan-bahan lain. 

Shintoisms adalah satu-satunya agama di Jepun sehingga ketibaan Buddha pada abad ke-6 CE. Sejak itu Shinto kepercayaan dan tradisi mengambil unsur-unsur Buddha, dan kemudian, orang-orang Confucian. Beberapa tempat-tempat suci Shinto menjadi kuil Buddha, wujud dalam kuil-kuil Buddha, atau mempunyai imam Buddha bertanggungjawab. Kuil-kuil Buddha telah dibina, dan idea Buddha telah diteroka. 

Golongan bangsawan yang memerintah melihat kelebihan dalam memanfaatkan Shinto, Konfusianisme dan Buddha bersama-sama untuk membimbing orang-orang Jepun. Pada tempoh yang sama, kerajaan telah mengambil peranan dalam agama dengan penubuhan 'Jabatan Hal Ehwal daripada dewa-dewa'. 

Shinto mempunyai kelemahan berbanding agama Buddha dan Konfusianisme dalam kekurangan doktrin intelek yang kompleks. Ini bermakna bahawa pembangunan teologi Jepun dan falsafah tidak dapat tidak menarik pada kekayaan intelektual perbandingan agama Buddha dan Konfusianisme. 

Kumpulan tujuh tuhan-tuhan tersenyum dicat dalam pelbagai gaya Tujuh Dewa Bertuah, digambarkan di sini dengan Hokusai (1760-1849), adalah sekumpulan campuran, berkongsi dengan pengaruh agama Buddha dan Hindu di kalangan tradisi lain. © 
Agama Buddha mula berkembang dengan ketara, dan diberi peranan dalam menyokong pengaruh yang semakin meningkat daripada kerajaan pusat. 

Idea ini telah dikemukakan bahawa manusia harus mengikuti kehendak tuhan-tuhan dalam kehidupan politik. Peraturan negeri ini telah dirujuk sebagai matsurigoto, perkataan yang sangat dekat dengan bahawa bagi upacara agama - Matsuri - yang digunakan untuk merujuk kepada kedua-dua kerajaan dan ibadat. 

Maharaja dan mahkamah mempunyai kewajipan agama yang sangat jelas, upacara yang perlu dilakukan dengan teliti untuk memastikan bahawa kami pada dijaga Jepun dan rakyatnya. Upacara-upacara (yang tidak lama lagi dimasukkan sebagai banyak unsur Buddha dan Konfusianisme seperti yang mereka lakukan Shinto) menjadi sebahagian daripada kalendar pentadbiran kerajaan Jepun. Ini mahkamah kalendar liturgi terus memainkan peranan penting dalam kerajaan Jepun sehingga hampir hari ini. 

Masa terus berlalu, Jepun menjadi lebih dan lebih biasa dengan termasuk kedua-dua Leaflet dan idea Buddha dalam kehidupan rohani mereka. Ahli-ahli falsafah mengemukakan idea bahawa kami pada itu ialah "transformasi Buddha dimanifestasikan di Jepun untuk menyelamatkan semua makhluk yg dpt melihat". 

Semasa abad ke-7 dan ke-8 status rohani maharaja sebagai keturunan Matahari Dewi Amaterasu menjadi doktrin rasmi, dan telah disokong kuat oleh ritual dan penubuhan tempat-tempat suci Ise sebagai tempat keramat keluarga empayar ilahi. 

Sejak beberapa abad seterusnya pengaruh Buddha dalam kerajaan meningkat semakin kuat, walaupun urusan DÕkyÕ di pertengahan abad ke-8. Antara abad ke-11 dan ke-15 kerajaan Jepun adalah di tangan tiga blok saling bergantung kuasa: mahkamah, bangsawan, dan pertubuhan agama, walaupun terdapat perdebatan sama ada kumpulan-kumpulan agama yang pernah dapat mewujudkan barisan bersatu, atau sama ada mereka pernah mempunyai otot politik sebanyak dua lagi blok. Abad ke-16 merupakan masa konflik di Jepun, tetapi pertubuhan agama terus memainkan peranan dalam pentadbiran pelbagai wilayah di negara ini. 

Agama menjadi sesuatu kentang panas apabila mubaligh tiba di Jepun dalam tempoh ini dan mula menukar orang dari Shinto dan Buddha. Agama Kristian dilihat sebagai satu ancaman politik dan kejam dihapuskan. Abad ke-17 dikuasai oleh agama Buddha - tetapi agama Buddha sangat sarat dengan Shinto - sebahagiannya kerana langkah anti-Kristian memaksa setiap orang Jepun untuk mendaftar di sebuah kuil Buddha dan membayar untuk hak istimewa menjadi seorang Buddha. 

Jepun Buddha Kuil ini Daibutsuden, Dewan Besar Buddha di Kuil Todai-ji di Nara. (Dewan menempatkan Daibutsu atau Great Buddha, arca terbesar pelakon gangsa di dunia.) 
Agama sivik Jepun masih termasuk sangat banyak unsur Confucianisme dalam pemikiran politik dan pentadbiran, manakala agama popular Jepun adalah gabungan pragmatik upacara Shinto dan mitos dengan dos besar agama Buddha. Kuil-kuil Buddha datang di bawah kawalan kerajaan, dan melatih imam dan pengurusan kuil dan hierarki itu berkesan nyatakan diselia. 

Japanese Buddhist temple
Yang Daibutsuden, Dewan Besar Buddha di Kuil Todai-ji di Nara. (Dewan menempatkan Daibutsu atau Great Buddha, arca terbesar pelakon gangsa di dunia.)
Pada dua abad sebelum tempoh Meiji ada gerakan ke arah bentuk yang lebih tulen daripada Shinto, dengan tumpuan khusus kepada orang-orang Jepun sebagai keturunan tuhan-tuhan yang unggul kepada kaum-kaum lain. 

Pengaruh agama Buddha dan lain-lain telah ditapis daripada institusi dan ritual. Ini tidak begitu banyak penyucian sesuatu yang pernah wujud, sebagai pembentukan iman yang bersatu dari sekumpulan banyak idea, kepercayaan dan ritual. 

Dalam tempoh ini Shinto diperolehi tradisi intelektual yang lebih kukuh berbanding sebelum ini mempunyai. 

Perubahan ini adalah evolusi, seperti yang telah perubahan sebelumnya dalam sifat agama Jepun.

Yang Meiji penafsiran semula Shinto pada abad ke-19.

Female and male figures, Izanami and Izanagi, poking a spear down from heaven into the empty ocean
Tempoh Meiji lukisan Izanagi dan Izanami mewujudkan Jepun, oleh Kobayashi Eitaku c.1885
Tokoh wanita dan lelaki, Izanami dan Izanagi, poking tombak turun dari langit ke dalam lautan kosong Meiji tempoh lukisan Izanagi dan Izanami mewujudkan Jepun, oleh Kobayashi Eitaku c.1885 © 
Pemulihan Meiji pada tahun 1868 membawa perubahan mendadak dalam iklim keagamaan Jepun. Tujuannya adalah untuk menyediakan asas yang suci dan rasional agama untuk Jepun baru dan etos negara, dan untuk menyokong sistem pentadbiran pusat. 

Shinto telah disusun semula, benar-benar dipisahkan daripada agama Buddha, dan dibawa di dalam struktur pentadbiran negeri. Amaterasu, yang sehingga itu tidak menjadi ketuhanan utama, telah dibawa ke pusat pentas dan digunakan untuk mengesahkan peranan Maharaja, bukan sahaja sebagai pemerintah, tetapi sebagai imam besar Shinto. 

Shinto menjadi agama rasmi negara Jepun, dan banyak tempat-tempat suci disokong oleh pembiayaan negeri. Walau bagaimanapun, bantuan kewangan ini tidak kekal lama, dan dengan tahun 1890-an kuil Shinto yang telah sekali lagi disokong oleh orang-orang yang menyembah mereka. 

Satu hasil daripada reformasi ini adalah bahawa ia tidak lagi boleh diterima untuk Leaflet untuk dikenal pasti dengan dewa-dewa Buddha, dan penyusunan semula besar tuhan Jepun makhluk-makhluk roh terpaksa mengambil tempat. 

Tempat-tempat suci telah dibersihkan setiap jejak imej Buddha, perkakas, dan ritual, dan dewa-dewa Buddha hilang status ketuhanan mereka. Imam Buddha telah dilucutkan status mereka, dan paderi Shinto baru sering dilantik ke tempat keramat dengan misi tersirat untuk menyucikan mereka. 

Sekali lagi, semangat ini bagi pemulihan dan pembersihan daripada Shinto tidak kekal, dan dalam beberapa tahun kuil telah berhati-hati memasukkan semula unsur-unsur dari agama Buddha atau tradisi puak. 

Maharaja Jimmu berdiri di atas sebuah bukit Meiji tempoh lukisan Jimmu, maharaja pertama, oleh Tsukioka Yoshitoshi c. 1876-1882 © 
Shinto telah bersemangat yang digalakkan oleh pemerintah ketenteraan Jepun, yang menegaskan bahawa maharaja merupakan makhluk ilahi, turun terus dari tuhan-tuhan yang telah melahirkan anak ke pulau-pulau Jepun. 

Shinto menjadi gam yang terikat rakyat Jepun bersama-sama dengan campuran kuat ketaatan kepada Kami, penyembahan leluhur, dan kesetiaan kepada kumpulan keluarga dan negara. 

Tempoh Shinto ini 'bukan agama'.

The Emperor Jimmu stands on a hill
Tempoh Meiji lukisan Jimmu, maharaja pertama, oleh Tsukioka Yoshitoshi c. 1876-1882

Ia adalah dalam tempoh ini bahawa Shinto telah diisytiharkan 'bukan agama'. Sejarah tradisional mengatakan (agak sinis) bahawa ini telah dilakukan untuk mengelakkan apa-apa percanggahan antara pengenaan Shinto oleh kerajaan Jepun dan jaminan perlembagaan Jepun kebebasan beragama. 

Sebenarnya ia adalah lebih halus daripada itu - Shinto dianggap sebagai tidak boleh dipisahkan daripada 'Way Imperial' dan tidak boleh dipisahkan dari kod etika dan sosial asas Jepun. Ini menjadikan Shinto begitu tinggi daripada agama-agama lain (yang, walaupun nilai yang sangat besar, yang dicipta oleh manusia) bahawa ia dikira sebagai bukan agama. 

Dalam kritikannya terhadap konsep popular Shinto, ahli sejarah Kuroda Toshio menjelaskan bahawa ia telah datang untuk dianggap sebagai "kehendak budaya atau tenaga rakyat Jepun, yang terkandung dalam konvensyen yang mendahului atau mengatasi agama".

Shinto Selepas Perang Dunia ke-2.

Shinto telah ditubuhkan pada tahun 1946, apabila Maharaja hilang status sebagai sebahagian daripada reformasi Berikat Jepun. Maharaja menulis: 

Hubungan antara kami dan orang-orang kami sentiasa berdiri di atas kepercayaan dan kasih sayang. Mereka tidak bergantung semata-mata legenda dan mitos. 
Mereka tidak didasarkan kepada konsep yang salah bahawa Maharaja adalah kudus, dan bahawa orang-orang Jepun adalah lebih untuk kaum lain dan ditakdirkan untuk memerintah dunia. 
daripada variasi baru Imperial, 1 Januari 1946 

Satu akademik telah menulis bahawa Angkatan pendudukan Amerika "sudah pasti ingin menghancurkan dan memusnahkan Shinto", dan sesungguhnya perintah yang dikeluarkan oleh pasukan pendudukan sangat memusuhi Shinto yang mereka seolah-olah telah dianggap sebagai sama ada kultus kerajaan, atau agama yang telah ditukar menjadi tentera dan ideologi nasionalis.

Red-and-white painted shrine building with traditional Japanese curved roof
Kuil
Perlembagaan selepas perang Jepun memisahkan agama dan negara dalam artikel 20: 

1) Kebebasan beragama adalah dijamin kepada semua. Tiada pertubuhan agama akan menerima apa-apa keistimewaan dari negeri ini, dan tidak menjalankan apa-apa kuasa politik. 
2) Tiada seorang pun boleh dipaksa untuk mengambil bahagian dalam apa-apa perbuatan keagamaan, perayaan, upacara atau amalan. 
3) Negeri dan organ hendaklah menahan diri daripada pendidikan agama atau mana-mana aktiviti keagamaan yang lain. 
Perlembagaan artikel 20

Walaupun kehilangan status rasmi Shinto masih kekal sebagai pemain yang sangat penting dalam kerohanian Jepun dan kehidupan seharian. Dan walaupun status bukan Maharaja, ritual besar agama dan mistik masih mengelilingi banyak upacara Imperial.

Kesimpulannya, Shinto adalah fenomena menarik. Tidak memiliki ajaran dan dogma apapun sehimgga sama sekali tidak memenuhi syarat untuk disebut agama. Shinto memiliki kuil atau tempat suci yang marupakan salah satu ciri khas dari pada agama. Hal ini jelas membingungkan bagi sebahagian orang khususnya orang asing yang cenderung mengaggap semua orang harus memiliki agama. Ditengah kebingungan tersebut maka dibuat penjelasan mudah yang mengatakan bahawa Shinto adalah agama terbesar di jepun. Bagi orang jepun sendiri Shinto jelas bukanlah agama jadi wajar kalau kita tidak akan pernah mendengar ada orang jepun yang mengaku beragama Shinto. Bahkan dalam kehidupan sehari hari dimasyarakat ,kata Shinto nyaris tidak pernah digunakan. Mereka hanya mengenali kata JINJA yang ertinya kuil sebagai tempat untuk berdoa. JINJA dianggap sebagai simbul kebebasan iaitu bebas dari simbol agama. Doktrin dan ajaran apapun kebebasan yang mungkin tidak akan didapati pada agama lain. Hal inilah yang mungkin menyebabkan agama seperti Islam atau Kristian relatif sulit berkembang di Negara tersebut.

SUMBER RUJUKAN

http://belajaragamadunia.wordpress.com/2013/05/19/agama-shinto/
http://hmikomlah.blogspot.com/2011/05/sejarah-ajaran-agama-shinto.html
http://www.bbc.co.uk/religion/religions/shinto/history/history_1.shtml#section_5
Sumber rujukan dari buku Pengajian Malaysia (m/s 513)




Monday, September 8, 2014

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB)

PERTUBUHAN BANGSA-BANGSA BERSATU (PBB)

Malaysia menyertai PBB pada 17 September 1957 selepas mencapai kemerdekaan.


Prinsip PBB:

i.         Menjamin keamanan dan keselematan dunia.
ii.        Memupuk hubungan harmoni antara Negara anggota.
iii.       Menyelesaikan krisis antarabangsa dan melindungi hak asasi manusia.
iv.       Memupuk perkembangan dalam bidang kemasyarakatan dan memperbaiki taraf hidup masyarakat dunia.


Dasar PBB:

i.        Negara anggota wajib mematuhi Piagam PBB.
ii.       Menetapkan persamaan taraf dan kedaulatan Negara anggota.
iii.      Menyelesaikan pertelingkahan antarabangsa dengan adil dan saksama sejajar dengan piagam PBB.
iv.      Negara anggota dilarang menggunakan kekerasan terhadap Negara lain.
v.       Tidak campur tangan dalam hal ehwal sesebuah Negara kecuali ia mengancam keamanan dan keselamatan umum.



Struktur PBB:


Bil.
Organisasi dalam PBB
Peranan

1.
Perhimpunan Agung
Badan terpenting kerana berperanan melantik 5 badan lain.
2.
Majlis Keselamatan
Berperanan dalam hal ehwal keamanan dan keselamatan dunia.
3.
Majlis Ekonomi & Sosial
Berperanan menyelaras dan melaksanakan aktiviti PBB dalam bidang ekonomi, sosial, kemanusiaan dan kebudayaan.
4.
Mahkamah Keadilan Antarabangsa
Berperanan memberi nasihat atas cadangan Perhimpunan Agung atau Majlis Keselamatan dan mengendalikan kes antarabangsa yang diajukan.
5.
Majlis Amanah
Berperanan menyelia dan memantau wilayah yang diamanahkan di bawah pentadbiran PBB.
6.
Sekretariat
Sekretariat PBB diketuai oleh Setiausaha Agung yang merupakan pentadbir tertinggi.








Sebab-Sebab Kemasukan Malaysia Ke PBB

i.      Melicinkan percantuman Sabah dan Sarawak ke dalam Malaysia
ii.      Menikmati bantuan tertentu


Isu-Isu Yang Melibatkan Malaysia dan PBB

i.        Konfrontasi Indonesia terhadap Malaysia diselesaikan.
ii.   Tuntutan Filipina ke atas Wilayah Sabah dibawa ke mahkamah Pengadilan Antarabangsa.
iii.       Kemasukan Sabah dan Sarawak ke Malaysia.
iv.       Pertikaian Pulau baru Putih dibawa ke Mahkamah Pengadilan Antarabangsa.

Isu dan Kegagalan PBB

i.        Kuasa Veto
ii.       Masalah Kewangan
iii.      Kelemahan Pasukan Tentera Pengaman PBB
iv.      Tidak kesepakatan negara anggota




Menangani Isu dan Kelemahan PBB

i.       Menambah bilangan anggota tetap Majlis Keselamatan dan menghapuskan atau menjadikan penggunaan kuasa veto secara berjuri agar berlaku pendemokrasian PBB
ii.        Menerima German dan Jepun sebagai ahli baru
iii.       Menyusun semula struktur PBB
iv.       Mengurangkan kos pengoperasian



Kesimpulan:


Kemasukan Malaysia ke PBB telah mendatangkan banyak faedah. Contohnya, WHO telah banyak membantu penyelidikan dan peningkatan taraf hidup rakyat, FAO membantu pengeluaran makanan manakala UNESCO telah memajukan sistem pendidikan negara.



SUMBER:

i. Buku Pengajian Malaysia Edisi Kelima m/s 468-469
ii. http://semekarcintaku.blogspot.com/2012/09/pertubuhan-bangsa-bangsa-bersatu.html







Sunday, August 31, 2014

Lawatan ke Muzium Negara

NUR NAQIB ALIFF BIN AZIZ
17DHK14F1095

Pada hari Selasa yang lalu iaitu bersamaan dengan 26 Ogos 2014, aku dan rakan sekelas ku telah melawat ke Muzium Negara di Kuala Lumpur. Kami telah berkumpul terlebih dahulu pada pukul 6.oo pagi di hadapan Anjung Persona di Bangunan Jabatan Hospitaliti untuk memastikan tiada yang tertinggal. Lawatan ini disertai oleh 37 orang pelajar dan seorang pensyarah pengiring. Kemudian En. Kazar memberikan beberapa penerangan sebelum kami menaiki bas. Apabila bas tiba kami pun berkumpul dan bermula dengan doa, kemudian kami beratur menaiki bas sementara itu para ajk makanan mengagihkan makan kepada kami. Kemudian kami bertolak pada pukul 6.30 pagi. Kami dibekalkan dengan dua jenis roti dan sekotak air dan kami pun bersarapan didalam bas.

Perjalan kami dari politeknik memakan masa dalam lebih kurang tiga jam untuk ke Muzium tersebut. Setibanya kami disitu kami membeli dan mengagihkan tiket terlebih dahulu. Kemudian kami telah disambut oleh dua orang pemandu pelancong disitu. Pemandu pelancong tersebut terdiri daripada Ketua kurator muzium tersebut Pn. Fadhliatun bt. Azmi dan bersama dengan pembantunya iaitu penolong kanan kurator di Muzium tersebut Encik Badrol Hisham Bin Abdul Rahman. Apabila berada didalam muzium tersebut kami diberi taklimat ringkas dahulu tentang tentatif program. Kemudian kami dibawa masuk ke dalam beberapa galeri.

Galeri A:
Galeri ini menyusur-galurkan evolusi pembentukan muka bumi dan asal usul masyarakat awal di Malaysia, yakni jumpaan alat batu Zaman Paleolitik (200,000 tahun dahulu) sehinggalah artifak peninggalan candi Hindu-Buddha di Lembah Bujang pada Zaman Proto Sejarah. Antara koleksi lain yang diperagakan termasuklah berbagai jenis tembikar Zaman Neolitik, barang-barang perhiasan seperti gelang batu, anting-anting kulit siput serta manik-manik yang digunakan sebagai barang dagangan. Salah satu artifak berharga yang dipamerkan ialah loceng Dong Son yang bertarikh 150 tahun Masihi.
Koleksi lain yang menarik di galeri ini termasuklah replika rangka Perak Man yang bertarikh 10,000-11,000 tahun dahulu diekskavasi di Gua Gunung Runtuh, Lenggong, Perak. Ia merupakan rangka manusia yang tertua dan hampir lengkap yang ditemui di Asia Tenggara. Selain itu, pengkebumian prasejarah yang merangkumi pengkebumian tempayan, keranda kayu balak, kubur kepingan batu turut dipaparkan untuk tujuan mengetahui sistem ritual dan struktur organisasi sosial masyarakat lampau.

Gambar yang menunjukkan lukisan dinding

Gambar “Perak Man”

Beberapa artifak yang terdapat di galeri A

Galeri B:
Galeri ini mempamerkan bukti-bukti sejarah perkembangan tamadun Melayu menerusi pembentukan kerajaan-kerajaan Melayu di seluruh Nusantara dengan tumpuan khusus kepada kerajaan-kerajaan Melayu yang wujud di Semenanjung Tanah Melayu dan Kepulauan Borneo.
Kemunculan kerajaan-kerajaan tersebut membuktikan kewujudan suatu sistem pemerintahan yang tersusun dan sistematik di rantau ini seawal abad ke-2 Masihi yang disertai dengan pencapaian dalam bidang sosio-ekonomi khasnya perdagangan antarabangsa serta perkembangan dalam ciri-ciri kebudayaan dan kepercayaan rumpun Melayu.
Fokus utama galeri adalah berkisar kepada Kerajaan Melayu Melaka yang menjadi episod penting dalam sejarah negara. Melaka bukan sahaja terkenal sebagai pusat perdagangan antarabangsa yang masyhur bahkan bangkit sebagai sebuah kerajaan yang gemilang dan agung di Asia Tenggara serta berjaya mewujudkan satu bentuk sistem pemerintahan beraja yang menjadi ikutan kepada kerajaan-kerajaan yang wujud selepasnya.

Mural Hang Tuah


Diorama Pengislaman Raja Melaka

Galeri C:
Galeri ini memaparkan sejarah negeri-negeri Melayu termasuk Sabah dan Sarawak ketika berada di bawah cengkaman kuasa asing bermula dari penjajahan Portugis pada tahun 1511 ke atas Melaka. Rentetan pencerobohan ini, kuasa-kuasa asing silih berganti kepada Belanda hingga penguasaan British dan Jepun di samping ancaman Siam berterusan menjajah Bumi Melayu.
Tarikan kuasa asing terhadap Bumi Melayu adalah kerana hasil bumi yang kaya dengan rempah dan bahan mentah. Mereka datang untuk menguasai perdagangan rempah dan mengeksploitasi bahan mentah khususnya bijih timah yang mendapat permintaan tinggi di Eropah semasa tercetusnya Revolusi Perindustrian pada kurun ke-18. Penguasaan kuasa-kuasa asing ke atas negara ini berlarutan melebihi 400 tahun. Sepanjang tempoh ini menyaksikan kekayaan negara dibolot, kemasukan imigran dari Cina dan India dan penindasan terhadap anak tempatan yang membawa kepada bibit kesedaran untuk bangkit mempertahankan ketuanan di tanahair sendiri.
Turut dimuatkan adalah kesan dan perubahan-perubahan yang dibawa dan ditinggalkan oleh penjajah dari aspek politik, sosial dan ekonomi.

Diorama Perjanjian Pangkor

Seksyen penjajahan Belanda

Galeri D:
Galeri ini menyingkap sejarah gerakan nasionalisme yang dipelopori oleh tokoh-tokoh kebangsaan sehinggalah kepada penubuhan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu atau UMNO (United Malay National Organisation) pada tahun 1946. Kelantangan suara menuntut hak dan pembebasan sepenuhnya dari tangan British telah diperjuangan pelbagai pihak dari pelbagai kaum sehinggalah negara ini akhirnya kembali merdeka sebagai sebuah negara yang bebas dan berdaulat pada 31 Ogos 1957 menerusi meja rundingan.
Pada 16 September 1963 negara maju setapak lagi dengan kemasukan Sabah, Sarawak dan Singapura (1963-1965). Penubuhan Malaysia telah mewujudkan satu entiti politik yang kukuh dan bersepadu sehingga ke hari ini. Perpaduan kaum, kestabilan politik yang bertunjangkan sistem pemerintahan raja berperlembagaan dan demokrasi berparlimen serta pencapaian-pencapaian negara yang membanggakan termasuk pembangunan fizikal yang bersifat moden, mega dan mencakar langit turut menjadi paparan galeri ini.
Pengisytiharan Kemerdekaan
Pencapaian Malaysia yang dikecapi dari zaman kemerdekaan hingga kini.

Kemudian pada pukul 11.oo tengahari berakhirlah lawatn kami didalam muzium. Kemudian kami menerus program dengan menyerahkan cenderahati kepada pemandu pelancong yang telah membantu dalam menjayakan program ini.
Setelah jam 12.00 tengahri kami pun menikmati juadah tengahari yang telah disediakan oleh kafe muzium. Kemudian, setelah habis menjamu selera kami pun diberi pelepasan oleh En. Kaza selama 15 minit untuk meneroka kawasan-kawasan yang ada diluar Muzium.
Kemudian kami berkumpul di hadapan muzium untuk menunggu bas tiba. Pada pukul 2.00 petang bas tiba lalu kami pun bertolak pulang. Ribuan terima kasih kami ucapkan kepada pihak muzium keran telah banyak membantu kami dalam menjayakan program ini. Tidak lupa juga terima kasih kami sanjungkan kepada En.Kazar kerana secara tidak lansung telah memberikan peluang kepada kami untuk mengadakan program ini.








Jurnal Lawatan Ke Muzium Negara

LAWATAN SAMBIL BELAJAR KE MUZIUM NEGARA

NAMA PELAJAR : NUR IZMIRA BINTI MOHD IDRUS
NO. MATRIKS : 17DHK14F1086
NAMA SUBJEK : PENGAJIAN MALAYSIA (DUB 1012)
NAMA PENSYARAH : ENCIK MOHAMAD KAZAR BIN RAZALI
TARIKH : 26 OGOS 2014
HARI : SELASA
TEMPAT : MUZIUM NEGARA, KUALA LUMPUR.

Pada hari Selasa bersamaan 26 Ogos 2014, kelas DHK 1C telah mengadakan lawatan sambil belajar ke Muzium Negara, Kuala Lumpur. Kami telah berkumpul di Anjung Persona yang terletak di Jabatan Pelancongan dan Hospitaliti pada jam 6.30pagi. Kemudian, pada jam 7.00pagi kami diberi sedikit taklimat oleh pensyarah subjek Pengajian Malaysia kami sendiri iaitu Encik Mohamad Kazar bin Razali. Setelah selesai  taklimat, sebelum bertolak kami beratur untuk mengambil sarapan pagi yang disediakan oleh AJK Makanan.

Setelah 3 jam berlalu, kami selamat tiba ke destinasi iaitu Muzium Negara, Kuala Lumpur pada jam 10.00pagi. Kami disambut dengan gembira oleh dua orang pengiring sepanjang berada di muzium itu. Pengiring tersebut ialah Encik Badrol Hisyam bin Abdul Rahman dan Puan Fadhliatun binti Azmi. Selepas itu, kami diberi penerangan ringkas oleh Encik Badrol tentang Muzium Negara. Terdapat 4 galeri di Muzium Negara iaitu Galeri A (Sejarah Awal) , Galeri B (Kerajaan Awal) , Galeri C (Penjajahan Barat dan Timur) dan Galeri D (Malaysia Kini). Di setiap galeri, kami telah diberi serba sedikit penerangan tentang sejarah di Malaysia dahulu hingga kini oleh Encik Badrol.

Di galeri A, kami telah pelajari tentang pembentukan bumi, jenis tengkorak, jenis batu yang digunakan pada zaman dahulu, peralatan-peralatan dan jenis makanan serta pakaian pada zaman dahulu. Selain itu, kami telah pelajari zaman-zaman dahulu seperti zaman paleolitik, zaman neolitik, zaman gangsa, zaman logam, lembah bujang, pusat perdagangan awal serta terdapat juga lukisan yang menarik di dinding gua.

Selain itu, di galeri B kami telah diberi penerangan tentang sistem pemerintahan pada zaman dahulu, tayangan peta laluan pusat perdagangan awal dan kerajaan-kerajaan melayu awal di Tanah Melayu. Di samping itu, kami mengetahui serba sedikit tentang jenis-jenis keris dan fungsinya pada zaman dahulu, batu bersurat dan manuskrip serta kenderaan maritim iaitu jenis kenderaan yang digunakan oleh rakyat terdahulu di sungai dan laut iaitu perahu sagor dan kapal karam(ceramic). Tetapi kini, kapal tersebut telah dijual di London. Kami juga telah banyak belajar tentang kerajaan di Melaka kerana negeri Melaka merupakan negeri terawal memerintah di Tanah Melayu.

Di galeri C pula, kami telah diberi info tentang penjajahan barat dan timur dimana bagaimana kejatuhan Melaka berlaku, kerajaan Johor, fungsi-fungsi meriam, antara Belanda dan Portugis yang menjajah di Tanah Melayu dan sebagainya. Di samping itu, kami juga diberi info tentang bagaimana British membawa masuk pendatang asing ke Tanah Melayu iaitu masyarakat Cina dan India. Masyarakat cina dibawa masuk ke Tanah Melayu telah diberi kerja iaitu menggali bijih timah manakala masyarakat India pula menoreh pokok getah. Dari situ terbentuklah masyarakat majmuk di Tanah Melayu. Di galeri C ini kami berpeluang untuk melihat kapal korek, lanca’, basikal tentera Jepun, pedang yang dimiliki oleh samurai pada suatu ketika dahulu dan banyak lagi yang menarik.

Akhir sekali, di galeri D iaitu tentang Malaysia kini, kami dapat mengetahui lebih tentang peranan persatuan dalam pergerakan kebangsaan, pengajian pondok pada zaman dahulu, penulis atau dikenali sebagai ahli sasterawan. Selain itu, kami juga diberi info tentang Malayan Union, persekutuan Tanah Melayu 1948, pilihan raya, ideolisme serta punca-punca pemisahan antara Malaysia dengan Singapura dan Brunei berlaku.
Setelah selesai melawat di setiap galeri, kami telah memberi sedikit cenderahati kepada kedua-dua pengiring kami sebagai tanda penghargaan. Tepat jam 12.00tengahari, kami bersama-sama menjamu selera di satu-satunya kafe yang terdapat di muzium itu dengan ber’menu’kan Nasi Ayam serta Air Mineral. Setelah itu, kami melawat ke Muzium Etnologi Dunia Melayu (Galeri Kebudayaan) dimana muzium itu mempamerkan pakaian-pakaian  dan menceritakan adat resam pada zaman dahulu. Setelah selesai melawat ke muzium itu, kami diberi kebebasan oleh Encik Kazar untuk melawat di seluruh kawasan Muzium Negara itu selama setengah jam sahaja dan kembali berkumpul di hadapan muzium. Tepat jam 2.00petang kami bertolak pulang ke pusat pengajian tercinta iaitu Politeknik Sultan Idris Shah (PSIS). Pada jam 3.30petang, kami singgah di Rawat dan Rehat Jejantas Sg. Buloh terlebih dahulu untuk menunaikan solat fardhu zohor sebelum meneruskan perjalanan. Kami selamat tiba di PSIS pada jam 5.00petang.

Makanan pada zaman dahulu.

Pakaian yang diperbuat daripada kulit kayu.

Tengkorak Perak.

Lukisan yang terdapat di dinding gua.

Perahu sagor.


Pakaian pada zaman pemerintahan dahulu.

Kenangan warga DHK 1C bersama pensyarah serta pengiring di Muzium Negara, Kuala Lumpur.

Kesimpulannya, kita dapat memanfaatkan pelbagai ilmu yang kita peroleh dari Muzium Negara ini. Banyak dapat kita belajar tentang sejarah di Negara kita iaitu Malaysia Tanah Tumpah Darahku. Bukan sahaja di muzium ini malah kita dapat menimba ilmu pengetahuan walau di mana sahaja kita berada agar kita dapat semaikan semangat patriotisme dalam diri kita dan juga orang lain.